דירות למכירה בקריות גבעת אלונים
תמונת רקע

מגזין

לקנות דירה או להשקיע בבורסה?

לקנות דירה או להשקיע בבורסה?

השאלה הזאת עולה כמעט תמיד אצל כל מי שיש לו חיסכון של כמה מאות אלפי שקלים ואין לו צורך מיידי בכסף.

נכון להיום, סביבת הריבית הנמוכה בישראל ובעולם והעלייה החדה במחירי הדירות בחמש השנים האחרונות הופכות את השאלה הזאת לקשה ומורכבת יותר. על פניו, הריבית הנמוכה שמנהיג בנק  (0.1%) והתשואות הנמוכות שבהן נסחרות אג"ח של ממשלת ישראל כבר זמן רב מהווים  גורמים שתומכים דווקא בהשקעה בדירה, כשבנוסף, ריביות נמוכות מוזילות את המינוף שנדרש לרכישת דירה – המשכנתא – וכך יכולות לשפר את התשואה על ההון העצמי שמושקע בה. מצד שני, מחירי הדירות בישראל עלו בשיעורים חדים והם מעוררים חשש כי התיקון יגיע בקרוב ואו-אז משקיע שרכש דירה במיטב כספו ובלווית משכנתא עלול למצוא עצמו עם נכס שאיבד מערכו משמעותית.
 
האבחנות העיקריות הנדרשות במענה לשאלה הן אופק ההשקעה עליו מדובר וסוג ההשקעה המועדף. חשוב לציין כי בישראל  יש העדפה מסורתית ורגשית של רוכשים ומשקיעים לטובת הנדל"ן. עד כה, הוכיח ענף זה את עצמו כהשקעה מוצלחת ומועדפת והעובדה כי בישראל מרבית בתי האב מתגוררים בדירות בבעלות ולא בשכירות, משחקת גם היא לטובתו.  רגשית – רכישת נכס נדל"ני משדרת ביטחון ויציבות לבעליו. הוא מהווה גם  מקור הכנסה קבוע מדמי שכירות והן כנכס מובטח לילדים שיגדלו. כך, גם משבר הנדל"ן האחרון העובר על ישראל, מחזקת אצל הרוכשים דירה ראשונה, וגם אצל  המשקיעים, לשים מבטחם בבית או דירה.
 
ומה לגבי השקעה בבורסה? כללי האצבע קובעים שככל שאופק (טווח) ההשקעה ארוך יותר – כדאי לשקול השקעה בבורסה וזאת על רקע מחקרים שהצביעו על כך  שהשקעה בבורסה – מניות בעיקר – על פני טווח  של 10 שנים בממוצע, הניבה תשואה עודפת על פני זו שבנדל"ן. ההיסטוריה מראה כי השקעה במניות מנצחת לאורך שנים, וכי הסבלנות בהשקעה במניות, תנודתית ככל שתהיה  משתלמת על פני כל אפיק אחר. עוד יתרונות לאפיק ההשקעה בניירות ערך הינו הנזילות ויכולת המימוש המיידית של הכסף והוצאות נלוות נמוכות מאוד. 
 
חסרונותיו של האפיק הבורסאי הם שלושה עיקריים: הראשון הוא תנודתיות. ניירות ערך הם נכס תנודתי יותר מדירות, ולכן מתאים פחות למשקיעים שונאי סיכון ובעלי אופק השקעה קצר עד בינוני. חיסרון נוסף שקיים בהשקעה בשוק ההון הוא היעדר יכולת המינוף בעוד השקעה בדירה נעשית בדרך כלל בעזרת מנוף פיננסי של לקיחת אשראי בבנק. חיסרון השלישי הינו המיסוי בניירות ערך העומד על 25% על רווח הון ריאלי לעומת שיעור מס של 10% בלבד על הכנסה משכירות העולה על 5,000 ₪ לחודש. 
 
אז מה עדיף? התשובה תלויה בהעדפות המשקיע ובישראל, כבר הבנו, הם נוטים לטובת רכישת נכס נדל"ן. השילוב הטוב ביותר יהיה למצוא נכס איכותי, בסביבה אטרקטיבית ובעל פוטנציאל השבחה. פרוייקט גבעת אלונים יכול לשמש בדיוק כנכס כזה. 
 

עוד מהמגזין