דירות למכירה בקריות גבעת אלונים
תמונת רקע

מגזין

למה חשוב לבדוק היטב מי היזם שעומד מאחורי הפרויקט?

למה חשוב לבדוק היטב מי היזם שעומד מאחורי הפרויקט?

הנסיקה במחירי הדיור בישראל בשנים האחרונות הפכה את שוק הנדל"ן לשדה פעילות רותח ממש. כולם רוצים נתח באפיק המשגשג הזה. הרבה יזמי נדל"ן חדשים צצים בשוק כפטריות לאחר הגשם. הרבה פרויקטים חדשים בקריות נבנים או מתוכננים להיבנות וכולם נשמעים מפתים עם הבטחות לבית החלומות האולטימטיבי: בין אם זה חלון לים התיכון, גינת חמד או דירות מעוצבות במגדלים ובין אם זה הבטחות לרכישת דירה במחירים אטרקטיביים במיוחד, שעל רקע השוק הגואה, מדובר במציאה שפשוט אסור לפספס.

כמו בכל עסק מסחרי – יש שמות מוכרים יותר ומוכרים פחות. ההיכרות יכולה להיות תוצאה של מידת ההשקעה של היזם בפרסום, שיווק ויחסי ציבור. יזמים שמשקיעים סכומים גבוהים בפרסום יהיו מוכרים כמעט בכל בית  ולכאורה יבטיח ה"שם", שנבנה מפרסום אינטנסיבי, כי מדובר ביזם או חברה בעלי יציבות ואיתנות פיננסית שיספקו מוצר איכותי ושירות מעולה.

האם שם מוכר הוא ערובה לפרויקט בטוח?

המציאות מלמדת כי "שם" מוכר לא בהכרח מבטיח שבשעת מבחן הוא יהיה אותו שם טוב, שהתיימר להיות בפרסומת. שוק הנדל"ן בישראל ידע כבר פשיטות רגל של חברות בניה מוכרות ואלפי לקוחות שאיבדו את כספם בהרפתקאות נדל"ן מפוקפקות. שוק הנדל"ן המקומי גם ידע בניני דירות של יזמים מפורסמים, שהתפרקו, נסדקו, נזלו, הוצפו ושאר הסיוטים של כל רוכש דירה חדשה.

רכישת דירה חדשה מקבלן הינה הנאה גדולה, כמו רכישת כל מוצר חדש. דירות חדשות, במיוחד בשנים האחרונות, מבטיחות מפרטים מוקפדים, מעוצבים ומשודרגים שמוסיפים עד מאוד לחוויית הרכישה של הקונה ומשדרגים את איכות החיים. טבעי הוא שרובנו נרצה לרכוש דירה חדשה מיזם או קבלן ונתלהב מפרויקטים מפתים במצגות צבעוניות. אלא שבמקביל ועל רקע העובדה שמדובר ברכישה הגדולה והמשמעותית ביותר בחיים, חובה על כל רוכש דירה לבדוק בשבע עיניים מיהו היזם העומד מאחורי הפרויקט ולהישמר מחוויה בה יושקע כל הכסף הרב, השקעה של שנות עבודה וחיסכון משפחתי, בנכס נדל"ני מאיכות ירודה.

היום, בעידן האינטרנט משימה זו קלה הרבה יותר. יש לבחון כל פרט אפשרי בבדיקה על היזם: החל בהיסטוריה העסקית שלו, פרויקטים שבנה ואיכותם, עמידה בלוח זמנים, איתנות פיננסית, בנק מלווה, ערבויות, שותפים עסקיים וכד'. כדאי גם לבקר בפרויקטים שנבנו כבר על ידי היזם ולהתעניין אצל לקוחות שקנו דירות. חיפוש באינטרנט ידע לספק גם מידע מחמיא פחות, במידה וקיים, של הסתבכויות עסקיות או משפטיות של יזם ובכך יהווה הדבר נורת אזהרה לקונה הפוטנציאלי.

ללקוחות שמרניים וזהירים כדאי, מן הסתם, להתחבר לחברות ותיקות, איתנות פיננסית בעלות היסטוריה ארוכה ויציבה של בניה ברחבי הארץ ולהימנע מהתקשרויות בפרויקטים של יזמים צעירים ונלהבים, חסרי ניסיון ויכולות. מי שמקפיד על איכות בניה כדאי שיבדוק מיהן החברות והקבלנים המוכרים באיכות המפרטים וגם לבקר בבניינים כאלה. נכון כי לעולם לא נהיה מחוסנים מפני הפתעות ואכזבות – אבל לפחות נדע כי נעשה הכל כדי להבטיח את הצעד הכלכלי המשמעותי של רכישת דירה.

עוד מהמגזין