דירות למכירה בקריות גבעת אלונים
תמונת רקע

מגזין

משכנתא – סימנים לעליית הריבית, האם זה הזמן לקנות דירה?

משכנתא – סימנים לעליית הריבית, האם זה הזמן לקנות דירה?

השנים אחרונות היו שנות הריבית הנמוכה ביותר שידעו שוקי הכספים זה עידנים. רבים צפו כי תקופה זו תסתיים בסוף שנת 2015, כאשר הבנק המרכזי בארה"ב, הפד, יאותת על שינוי המגמה ויעלה את הריבית ולו בשיעור הנמוך של רבע אחוז. הדבר אמנם נעשה, ובשוקי העולם הפנימו את המגמה הצפויה של עלייה מחודשת והדרגתית בשיעורי הריבית. אלא שפתיחת שנה קשה בשנת 2016 בשוקי ההון מאותתת על עצבנות נמשכת וחשש כי השווקים עלולים להיקלע למשבר נוסף או לגלוש למיתון. ושוב עולה שאלת הריבית: תעלה או לא? לכל היושבים על הגדר תוך צפייה לירידה במחירי הדיור – האם לקחת עתה משכנתא או שאפשר עוד להמתין?

מחירי הנדל"ן גבוהים, אך הריבית נמוכה

משכנתא הינה הלוואה לטווח ארוך ואינה נלקחת  לשנה – שנתיים. אין ספק כי רמת הריביות הנמוכה ששוררת בשוק היתה אידיאלית עבור מי שלקחו משכנתא בריבית פריים בשנים האחרונות והם ממשיכים ליהנות מריבית נמוכה. אין ספק גם כי כל מי ששוקל לקחת הלוואת משכנתא בריבית הפריים בזמן בו ריבית זו נמוכה, עושה כך בצדק. מי שרכש דירה בשנים האחרונות, למרות העלייה במחירי הדירות, נהנה לפחות ממצב של "טרייד אוף" בין מחירי הדירה לרמת הריבית. כלומר – מחיר הדירה גבוה אמנם אבל לפחות הריבית היא הנמוכה ביותר היסטורית. אלא שעכשיו, מתרבים הסימנים לשינוי המגמה וחזרה לתוואי עליות בריבית גם אם בשיעורים נמוכים. עלייה כזו בריבית, גם בשברירי אחוזים, תבוא לידי ביטוי בהחזר החודשי של המשכנתא ותתבטא במאות או אלפי שקלים. מה מומלץ למי שהמתינו וישבו על הגדר תוך ציפייה לירידה במחירי הדיור? האם גם לתת לריבית הנמוכה לחמוק מידיה?

לקנות או לקנות?

במצב הדברים האמור, נראה כי שוק הנדל"ן הגיע לרוויה ברמת המחירים הגבוהים הנוכחיים באזור המרכז. במצב של עליות נמשכות, קיים סיכון גבוה מאוד למי שירכוש דירה באזור המרכז במחירים המפולפלים של היום.  מי שרוכש דירה מהון עצמי בלבד חשוף, לכל היותר, לאובדן ערך מכספו במקרה של שינוי המגמה, אך עבור רוכשי דירה בעזרת משכנתא מדובר  – בסכנה פיננסית של ממש.

לכן, מי שמעוניין לרכוש דירה, וממתין תקופה ארוכה, נראה כי זה הזמן עבורו לקבל החלטה – לקנות, תוך התמקדות באזורי הפריפריה. כך ניתן עדיין ליהנות ממחירי הריבית הנמוכים כל כך ולחפש נכסים שעדיין לא מיצו את פוטנציאל ההשביה שלהם. מי שאינו יכול ואינו מעוניין להסתכן ברכישת דירות במחירי השיא באזורי המרכז, ובצדק, מומלץ לו שיחפש במעגלים השניים והשלישים מאזור המרכז. שם ניתן למצוא פרוייקטים חדשים במחירים שהינם עדיין סבירים ואפילו אטרקטיביים. מי שמעוניין גם לעבור ולהתגורר באזורים מרוחקים יותר מהמרכז, בעיקר באזור הצפון וחיפה  – יעשה עסקה מצויינת של איכות חיים. ומי שלא מעוניין לעקור צפונה – עדיין מומלץ לו יכול לרכוש נכס נדלני איכותי אותו יוכל להשכיר ולשכור דירה אחרת במקומו וגם ליהנות מהשבחת הנכס בעתיד.

עוד מהמגזין