דירות למכירה בקריות גבעת אלונים
תמונת רקע

מגזין

הקווים שמנחים את מתכנני השכונות, ואיך זה קשור אליכם הרוכשים?

הקווים שמנחים את מתכנני השכונות, ואיך זה קשור אליכם הרוכשים?

כשאנשים רוכשים דירה בשכונה חדשה, הם בודקים היטב את התוכניות – של הדירה כמובן, אבל גם של השכונה כולה. באופן טבעי, הם בדרך כלל לא מתעניינים בתהליך תכנון השכונה. החלטנו להיכנס מעט לראשו של האדריכל שמתכנן שכונות חדשות – מה עובר לו בראש? מה מנחה אותו בעת התכנון?

אפיון האוכלוסייה העתידית

בשלב ראשון מעריכים את גודלה של האוכלוסייה העתידית, מאפיינים את התושבים הפוטנציאלים וממפים את הצרכים שלהם לעשור-שניים הבאים. בהתאם להתפלגות הגילאים נקבע איזה מוסדות נדרשים, ובאיזה היקף – כמה גנים, מעונות, בתי ספר יסודיים וחטיבה או תיכון. האם זרם הלימוד יהיה ממלכתי בלבד או גם זרמים נוספים (כמו ממלכתי דתי). אלו תנועות נוער יהיו. האם יהיה צורך במועדון גמלאים, בטיפת חלב ובבית כנסת. מעריכים את המעמד הסוציו אקונומי העתידי הממוצע, ומתחשבים בו בתכנון השכונה – לצורך תמהיל העסקים בשכונה, אופי השירותים שיפעלו בה, מספר החניות שיידרשו וכדומה.

מגוון של בתים

מתכננים מגוון של בתים מסוגים שונים ובסגנונות שונים, כדי לענות על השאיפות של אוכלוסייה רחבה ככל האפשר. החל מדירות קטנות לזוגות מבוגרים, דרך דירות "רגילות" למכירה בנות 4 חדרים למשפחות בתחילת דרכן, ועד פנטהאוזים ודירות גן מרווחות ומרובות חדרים או בתים דו משפחתיים למי שחולמים על בתים צמודי קרקע. מלבד המענה הפרקטי, מגוון סוגי הבתים אמור להשתלב למראה הרמוני של שכונה נוחה, אסתטית, מגוונת ומעניינת, אך כזאת עם שפה עיצובית אחידה ונעימה.

ניצול הטופוגרפיה

לכל שכונה טופוגרפיה משלה. יש שכונות מישוריות, הרריות, משולבות, יש כאלה שבנויות בראש גבעה או בשיפוליה או גם וגם. המתכנן מתאים את התוכניות לפני השטח, באופן שימקסם את ניצול התנאים לטובת השכונה שתיבנה. למשל בשטח הררי מול נוף פתוח השכונה תתוכנן כך שכמה שיותר דירות יצפו אל הנוף הנשקף.

השתלבות בסביבה

המתכנן עושה את המרב כדי שהשכונה תשתלב בטבעיות בסביבה תוך ניצול היתרונות בשטח. למשל שכונה שמוקפת באזורי טבע יפים או בחורש טבעי – ייעשה מאמץ לאפשר נגישות נוחה ואפילו משולטת, מהשכונה לשטח הפתוח. במקרים אחרים, אם קיים בשטח מבנה ישן כמו מגדל מים או סילו (שלעיתים אסור להרוס אותם מטעמי שימור) – אפשר לשמר את המבנה, להאיר אותו בתאורה מיוחדת וגם לנצל אותו לשימוש ציבורי, כמו מוזיאון, ספרייה או מועדון. אפשר לשקול להופכו לבית קפה מסחרי.

אורח חיים בריא

עליית המודעות לאורח חיים בריא מתבטאת גם בתכנון שכונות. בין היתר מתוכננים אלמנטים כמו שבילי הליכה וריצה, שבילי אופניים, סימון מסלולי צעידה בטבע או על מדרכות והצבת מתקני כושר ציבוריים.

איכות סביבה

השקפה ירוקה היא חלק חשוב מכל תוכנית של שכונה חדשה, ולא במקרה שכונות רבות מגדירות את עצמן ירוקות. בין היתר מתכננים מקפידים על ריאות ירוקות שתורמות לאיכות האוויר וגם לאיכות החיים ונותנים פתרונות למחזור פסולת. כמו כן מעודדים באמצעות התכנון את הפחתת השימוש ברכב פרטי. לצורך כך מעלים את הנגישות לתחבורה ציבורית כך שתעודד שימוש יומיומי בה. כמו כן מתכננים כך שהתושבים יוכלו ללכת ברגל לכל השירותים בשכונה, כמו מוסדות החינוך, מרפאות, בית הקפה ועוד.

גבעת אלונים המציעה דירות למכירה בקריות היא דוגמה לשכונה שתוכננה בהקפדה רבה תוך מחשבה על איכות החיים של התושבים. השכונה מוקפת חורש טבעי, ובנויה על גבעה המשקיפה אל נוף פנורמי פתוח של רכס הכרמל, יערות אלונים, הגליל התחתון ומפרץ חיפה. היא תוכננה כך שדירות רבות ככל האפשר ייהנו מהנוף. השכונה מטופחת ורצופה בריאות ירוקות, ונבנים בה מגוון גדול של סוגי דירות ובתים צמודי קרקע.

עוד מהמגזין