דירות למכירה בקריות גבעת אלונים
תמונת רקע

מגזין

4 או 5 חדרים? כיצד לבחור את הדירה שמתאימה לכם בקריות?

4 או 5 חדרים? כיצד לבחור את הדירה שמתאימה לכם בקריות?

עם השנים חלה עלייה דרמטית במספר החדרים הממוצע בדירות שנבנות ונקנות בישראל בכלל, ובדירות למכירה בקריות בפרט. רובן הגדול של הדירות כוללות 4 או 5 חדרים, והנתונים המעודכנים ביותר מעידים על כך שיותר ממחצית הדירות שנבנות הן בנות 5 חדרים ומעלה.

בשנת 2017, כך עולה מנתוני הלמ"ס, 51% מהדירות שבנייתן החלה היו בנות 5 חדרים או יותר. לעומת זאת בתחילת שנות ה-90 פחות מ-30% מהדירות שנבנו היו בנות 5 חדרים ומעלה. כחלק מאותה מגמה, לפני כשלושה עשורים כשליש מהדירות שנבנו בישראל היו בנות 3 חדרים או פחות, ולעומת זאת כיום נבנות מעט מאוד דירות כאלה. ב-2016 רק 6% מהדירות שנבנו היו בנות 3 חדרים ומטה.

החלטה על מספר החדרים הרצוי היא מהמרכיבים המרכזיים באיתור דירות למכירה בקריות. אין תשובה מוחלטת לשאלה כמה חדרים כדאי לקנות, אולם יש מערכת שיקולים שלמה שעל כל משפחה לבחון כדי לקבל החלטה. משקל גדול בהחלטה ניתן לשיקולים כלכליים, לצרכים המשפחתיים ולאיכות החיים המיוחלת.

מהם השיקולים המרכזיים לקראת ההחלטה על מספר החדרים בדירה?

מצב משפחתי: האם אתם זוג צעיר, האם יש לכם ילדים וכמה, האם אתם מתכננים להרחיב את המשפחה ותוך כמה שנים? האם אתם בגיל השלישי?

הצרכים שלכם: בהתחשב במצבכם המשפחתי הנוכחי והמתוכנן, לכמה חדרים אתם באמת זקוקים ולאילו מטרות? אם אתם זוג צעיר ייתכן שתעדיפו לקנות דירת 3 או 4 חדרים, ולהשתדרג בשנים הבאות. ואם כבר יש לכם שניים או שלושה ילדים, הצרכים שלכם אחרים. האם אתם חושבים שלכל ילד מגיע לגדול בחדר נפרד או שאתם מאמינים שנכון יותר שילדים יגדלו ביחד? האם אתם מתכננים לעבוד מהבית?

אם אתם קונים דירה להשקעה, אולי יותר ישתלם לכם מבחינה כלכלית לקנות דירה קטנה ככל האפשר.

איכות החיים: שלבו שיקולים הקשורים לאיכות החיים שאתם שואפים אליה – האם אתם רוצים חדר משפחה / חדר משחקים או חדר עבודה? תכננו את הייעוד של כל חדר לפני שתקבלו החלטה סופית. לא כדאי לייעד חדר שיהפוך למחסן או ל"חדר בלגן", זה מיותר ומזמין כמויות מיותרות של בלגן וחפצים מיותרים.

ישנם קונים שחשובה להם הגמישות או שמעוניינים בחלוקת חללים לא סטנדרטית, וקונים דירה גדולה במטרה לשנות את התכנון הפנימי. למשל, יש שקונים דירת 6 חדרים מקבלן והופכים אותה לדירת 3 או 4 חדרים. כך הם יוצרים אופן ספייס או חדר מאסטר ענק.

התקציב: זהו שיקול מכריע. אם אתם החלטיים לגבי מספר החדרים שאתם רוצים אבל התקציב שלכם נמוך מדי, שקלו לחפש דירה באזור מרוחק יותר שהמחירים בו נמוכים יותר. אם אתם ממילא מתלבטים (למשל בין 4 ו-5 חדרים), אבל בחרתם שכונה מועדפת – התחשבו ביכולות הכלכליות שלכם. במצב כזה לא כדאי לחרוג מהתקציב ולהיגרר להחזרי משכנתא שיקשו עליכם בהתנהלות השוטפת. עדיף להיצמד לתקציב ולשמור על איכות חיים כלכלית ולהתפשר על מספר החדרים.

פער המחירים: בדקו מה פער המחירים בין דירות בגדלים שונים. לפעמים התוספת על החדר החמישי או השישי אטרקטיבית מאוד מבחינה כלכלית. אם יש לכם עניין במספר חדרים רב יותר, בדקו אם המחיר למ"ר עבור התוספת קטן משמעותית ממחיר מ"ר בדירה הקטנה יותר. כך תדעו ש"אתם מסודרים" למשך שנים במחיר משתלם.

בדקו את מחירי הדירות בקומות השונות. ככל שהקומה גבוהה יותר – מחיר הדירה עולה. ייתכן שתמצאו דירת 5 חדרים בקומה נמוכה במחיר של דירת 4 חדרים בקומה גבוהה באותו בניין. גם ערך הדירה יהיה גבוה יותר כשמספר החדרים גבוה יותר (גם אם הקומה נמוכה יותר).

פעמים רבות מחיר החדר הנוסף משתלם באזור שבו הביקוש לדירות הגדולות נמוך יחסית (למשל דירת 5 או 6 חדרים באזור שבו יש בעיקר זוגות צעירים שזו דירתם הראשונה). פער אטרקטיבי כזה קל יותר למצוא בערים מרוחקות מאשר במרכז הארץ, ולעיתים קרובות גם בשכונות חדשות ובדירות על הנייר או בשלבי בנייה ראשוניים. לרוב, ככל שהבנייה מתקדמת הפער עולה והחדר הנוסף מתייקר.

תחזוקה והוצאות: קחו בחשבון את השלכות מספר החדרים על צרכי התחזוקה, כולל מאמצי הניקיון או עלויות שירותי ניקיון. חשבו על הארנונה שתשלמו, הוצאות חשמל, מיזוג, ריהוט וכל שאר ההוצאות שיעלו לכם החדרים הנוספים.

מעברי דירה תכופים: האם אתם רואים את עצמכם קונים דירה בעוד כמה שנים ועוברים אליה, על כל מה שכרוך בזה? כולל חיפוש דירה, מכירת הישנה, הגדלת המשכנתא בהתאם לצורך, מעבר דירה וכל האריזות, הסידור, הבלגן והטרחה. חלק מהשפחות מתקשות יותר מאחרות להתמודד עם התהליך ויעדיפו לחסוך אותו מעצמן.

חברת הבנייה הוותיקה שרביב משווקת בגבעת אלונים מגוון של דירות בנות 4, 5 ו-6 חדרים. הדירות מרווחות ומעוצבות וממוקמות בסוגי בניינים שונים כולל מגדלים, בניינים נמוכים ודו משפחתיים, כך שכל משפחה תמצא את דירת חלומותיה. שרביב בונה את הפרויקט בגבעת אלונים על פסגה מוקפת בחורש טבעי בקריות, הצופה אל נופים מרהיבים. השכונה נהנית מנגישות תחבורתית מצוינת.

עוד מהמגזין