דירות למכירה בקריות גבעת אלונים
תמונת רקע

מגזין

הדרך לעליית שווי הדירה עוברת ליד כבישים ותחנות רכבת

הדרך לעליית שווי הדירה עוברת ליד כבישים ותחנות רכבת

אין צורך להרחיב על חשיבותה של השקעה נבונה בנדל"ן, שנחשבת לאפיק משתלם ובטוח יחסית, במיוחד בסביבה של ריבית אפסית ושוק הון הפכפך. אלו שיש להם אמצעים לקנות את הדירה הנכונה במיקום הנכון יכולים להיות רגועים שהשקעתם תניב תשואה נאה לאורך שנים וכמובן הכנסה נוספת משכר דירה.

שאלת השאלות היא כיצד בוחרים מיקום נכון. סוגיה זו היא קריטית גם לרוכשי דירות לצורך מגורים, כיוון והשאיפה היא שהנכס ישביח את ערכו במרוצת השנים גם אם מחליטים לגור בו.

מילת המפתח: נגישות

אחד הפרמטרים שמשפיעים באופן דרמטי על שווי הנכס הוא הנגישות התחבורתית – היינו הקרבה לכבישים מהירים, מחלפים ראשיים ולתחבורה הציבורית.

כאשר מחירי הנדל"ן במרכז הארץ נוסקים לשמים, משפחות רבות מתקשות להשתקע במרכז, ושוקלות לקנות דירה בפריפריה. אך כאשר אחד מבני הזוג או אפילו שניהם עובדים באזור המרכז, הדילמה קשה עוד יותר. האם המעבר משתלם גם במחיר של נסיעה ארוכה מדי יום?

במדינה קטנה כמו ישראל, אין סיבה שתושבי הגליל או הנגב לא יעבדו במרכז הארץ, כל עוד הם יכולים להיעזר בתחבורה ציבורית יעילה או לנהוג בכבישים מהירים ונוחים. היעילות והנוחות נמדדות בהיבטים של זמן הנסיעה ועלותה, וכשאלו משתלמים – ניתן ליהנות מאיכות חיים ומאווירה קהילתית נעימה בפריפריה, ועדיין לשמור על מקום העבודה במטרופולין תל אביב או באזור תעסוקה גדול אחר כמו בחיפה, בתפן ובשרון.

בשנים האחרונות התפתחו אזורי תעסוקה חדשים סמוך לעורקים הראשיים, כמו איירפורט סיטי, יוקנעם ופארק מתם בחיפה. הגישה לאזורים האלו, גם מישובים מרוחקים, נוחה יחסית, ולא דורשת כניסה לעומסי התנועה של המטרופולינים הגדולים. נסיעה כזאת בשעות הבוקר יכולה להיות קצרה יותר מאשר הכניסה לתל אביב מכיוון ראשון לציון או פתח תקווה. לכן אין סיבה להיבהל ממעבר לפריפריה (או מקניית דירה להשקעה בפריפריה, שתזכה לביקוש), כל עוד בודקים את מצב הנגישות התחבורתית של הנכס.

חפשו את המחלפים

תחבורתית? קודם כל בררו מה הקרבה לכבישים מהירים ולמחלפים מרכזיים שמובילים אל עורקי תנועה חשובים. האם אותן דרכים מובילות למרכזי תעסוקה, בילוי וקניות?

נמצא קשר ברור בין הנגישות למחלפים ולכבישים מהירים ובין ערך הנדל"ן. שווי נכסים ביישובים שסמוכים לכביש 6 או לכבישי הרוחב שמובילים אליו, עלו באופן משמעותי לאחר פתיחת הכבישים והמחלפים. כך קרה למשל בסביבת כבישי הרוחב 431, 471 ו-531 ובקרבת מחלפים לאורך כביש 4.

מלבד ההשפעה הישירה על מחירי הנכסים, פיתוח מערכת הכבישים גם מזרז התחלות בנייה באזורים סמוכים למחלפים חדשים או מתוכננים. כך זכו ישובים שנחשבו בעבר לפריפריאליים לתנופת בנייה, הפכו לפרברים מבוקשים ושווי הנכסים באותם ישובים עלה.

נוסף על החשיבות שבגישה הנוחה למרכזי התעסוקה, הנגישות התחבורתית חיונית גם לשעות הפנאי, לטובת נסיעה למרכזי בילוי וקניות ולטיפוח קשרים חברתיים ומשפחתיים.

הנה באה הרכבת

בדקו כמה קרובה תחנת רכבת אל הנכס, והאם מתוכננת באזור רכבת קלה. גם לקרבה לתחבורה ציבורית יש השפעה גדולה על שווי הנכסים. הסמיכות לתחנות רכבת השביחה את הדירות באזורים שונים בארץ, ומומחי נדל"ן מעריכים כי תחנות שייפתחו בשנים הקרובות יעלו דרמטית את מחירי הנדל"ן בסביבתן. כמובן שלא מדובר על סמיכות ברמה שגורמת למטרדי רעש, אלא כזאת שמאפשרת גישה נוחה.

גם לתחנות הרכבת הקלה המתוכננות, בגוש דן ובמפרץ חיפה, כבר ניכרת השפעה על מחירי הנכסים לאורך תוואי הרכבת.
לכן כדאי לברר מראש מהן התוכניות התחבורתיות באזור, כי צפויות להיות להן השלכות דרמטיות גם על איכות החיים הצפויה לכם אם תגורו בדירה, וגם על שוויה העתידי, בין אם תגורו בה ובין אם היא מיועדת להשקעה.

עוד מהמגזין