דירות למכירה בקריות גבעת אלונים
תמונת רקע

מגזין

טרנד רכיבת האופניים מגיע לקריות

טרנד רכיבת האופניים מגיע לקריות

קרוב לשלושה עשורים שטרנד רכיבת האופניים מתפשט בעולם. התופעה, שהחלה כבילוי מאתגר בטבע וכפעילות כושר, התפתחה עם השנים גם לאמצעי תחבורה לגיטימי ונפוץ, בנוסף לרכב הפרטי ולפעמים אפילו במקומו.

במקביל לעולם כולו, התופעה חדרה גם לישראל. הרכיבה בתוך הערים התמקדה תחילה בתל אביב ולאט לאט מתפשטת לערים נוספות. היקפי התופעה מושפעים מאוד מאיכות התשתית הפיזית בכל שכונה ועיר. לרוב, בערים ובשכונות שמגלות נכונות ומודעות לנושא, התוצאות נראות לעין.

מכיוון שהערים תוכננו כך שיתאימו לתנועת כלי רכב, לא פשוט לשלב בהן תנועת אופניים בטוחה. זהו יתרונן של ערים ושכונות חדשות שתוכננו נכון – התשתית בהן מותאמת מלכתחילה גם לרוכבי אופניים. כעת הטרנד מגיע גם לערי הקריות, ובמיוחד לשכונות החדשות ולפרויקטים החדשים שנבנים בהן.

מה קורה בעולם?

בשנים האחרונות, ככל שגוברים הצפיפות ופקקי התנועה בערים הגדולות, כך נרתמות עוד ועוד עיריות לעודד את הרכיבה על אופניים במטרה למתן את עומסי התנועה ולהפחית את זיהום האוויר מכלי רכב. גם היתרונות הבריאותיים שכרוכים ברכיבה על אופניים עומדים לנגד עיני העיריות.

בערים הגדולות בעולם מיושמות מגוון דרכים לעידוד השימוש באופניים תוך הגברת הבטיחות של הרוכבים. לצורך שיפור התשתית לרכיבה דו גלגלית, כבר לא מסתפקים בסימון לבן של מסלולי אופניים על הכביש, אלא מציבים חוצצים פיזיים שיבודדו את מסלולי הרוכבים. דגש רב מושם על סלילת שבילי אופניים ייעודיים בערים – בפארקים העירוניים וברחבי העיר, זאת לצד מסעות הסברה. בערים הגדולות בעולם מתרבים מיזמים לשיתוף אופניים ולהשכרה כדוגמת תל-אופן בתל אביב.

צעד מעניין נוסף לעידוד רכיבה על אופניים נראה בחודשים האחרונים בעיר אוטרכט בהולנד. בעיר נפתחה חניית האופניים שצפויה להיות הגדולה בעולם, ותציע בתוך כמה שנים 22,000 מקומות חנייה, לאופניים בלבד! חניון האופניים השני בגודלו נמצא בטוקיו וכולל 9,000 מקומות. החניון החדש בהולנד נפתח עם 6,000 מקומות ויגדל בהדרגה. הוא פועל 24 שעות ביממה ומציע שבב אלקטרוני לאיתור קל של האופניים בשלוש קומות החניון, שנבנה צמוד לתחנת הרכבת בעיר. כל זה מוצע לבעלי האופניים ללא כל תשלום.

ובינתיים בקריות

ישראל עוד רחוקה משלב חניוני הענק הייעודיים לאופניים, אבל תמיד יש לאן לשאוף. באזור הקריות נראית בשנים האחרונות תנופה משמעותית של תשתית התומכת ברכיבה מרובה על אופניים.

העובדה שהאזור נמצא בתנופת בנייה למגורים תורמת לנושא. רבות מהשכונות החדשות שנבנות כוללות שבילי אופניים הן לצד הכבישים והן בתחומי הפארקים. שבילי האופניים שמרשתים את ערי הקריות הולכים ומתרבים משנה לשנה, חלקם פנים שכונתיים, ואחרים מתחברים לשכונות אחרות ואף לערים השכנות.

יתרה מכך, הסביבה הגיאוגרפית הקרובה של הקריות – שכוללת יערות, פארקים ונחלים – מספקת שפע עצום של מסלולי אופניים לרכיבת שטח משפחתית או ליחידים. כך למשל לצד נחל גדורה שזורם בתחומי קריית אתא וקריית ביאליק, הוקם פארק שבו נסללו שבילי אופניים שלאורכם הוקמו מרפסות תצפית.

יער קריית אתא הוא חלק ממרחב יערות ציפורי, שבהם הכשירה קק"ל מגוון מסלולי רכיבה על אופניים בדרגות קושי ואורך שונות – החל מקילומטרים ספורים ועד כ-100 ק"מ. רבים מהמסלולים צופים אל נופים פתוחים מרהיבים וכוללים תחנות עצירה מעניינות לאורך הדרך. הכניסה ליער קריית אתא אפשרית משכונת גבעת טל שבמזרח העיר.

אחת מהשכונות החדשות בקריות שנותנות מענה מתקדם לרוכבי האופניים היא גבעת אלונים שנבנית בפאתי קריית אתא. לשכונה המטופחת תוביל שדרה רחבה עם שבילי אופניים ומדרכות לצידה. בשכונה יהיו שפע של שטחים ירוקים, מערכת כבישים בטוחה וגני משחקים. גבעת אלונים נמצאת על גבעה מוקפת חורש טבעי ומשקיפה אל נופים פתוחים של הגליל, הכרמל ומפרץ חיפה. בשכונה מוצע מבחר של דירות מסוגים שונים ובגדלים שונים.

עוד מהמגזין