דירות למכירה בקריות גבעת אלונים
תמונת רקע

מגזין

כך תעברו את ימי הקורונה עם הילדים מבלי לאבד את השפיות

כך תעברו את ימי הקורונה עם הילדים מבלי לאבד את השפיות

ימים מאתגרים עוברים על אוכלוסיית העולם המערבי, ובפרט עלינו, אזרחי ישראל. יש מספר אתגרים בסיטואציה שנקלענו אליה: חוסר הוודאות לגבי ההמשך, הפן הפיננסי, הגבלת חופש התנועה והחרדה בדבר המצב הבריאותי שלנו ושל יקירנו. אך למרבה ההפתעה, עושה רושם שבינתיים אתגר מרכזי גדול שאזרחי ישראל מתמודדים איתו הוא השהות הממושכת עם הילדים בבית. ההורים שלא יכולים יותר לשמוע את המילים "אבא" או "אמא" ופשוט מרוקנים מרעיונות איך להעביר את הזמן עם הילדים ואיך לקנות קצת זמן שקט בזמן שהם משעשעים את עצמכם. 

מגזין גבעת אלונים נחלץ לספק פתרונות לקהילה שלנו ולכל עם ישראל: הטכניקות והרעיונות שאנחנו מציעים כאן נבדקו לאורכם ולרוחבם ונמצאו כאפקטיביים גם על הילדים הסרבנים והמרדנים. אבל רעיון אפקטיבי, ככל שיהיה, לא יעבוד אם לא תגיעו לסיטואציה רגועים, נינוחים ומלאי אורח רוח. אנחנו יודעים שזו יכולה להיות משימה מורכבת ובפרט בתנאים הנתונים. אבל זה בדיוק הזמן לחבר את כל הידע והניסיון שרכשתם כהורים ולהראות לעצמכם איזה הורים מהממים בעצם הפכתם להיות. גם בשביל הילדים, אבל קודם כל בשביל עצמכם. 

בישול

הדרך הכי טריוויאלית וקלה להעסיק את הילדים היא דרך עזרה במטבח. לפעילות הזאת כמה יתרונות בולטים: ראשית, אם הילדים שלכם בגילאי יסודי ומעלה, זה לא צריך להיות רק "משחק". כוונו "להרוג שתי ציפורים במכה" וצרפו את הילדים למאמץ המשפחתי של תפעול הארוחות. הם יכולים, למשל, לעזור לכם ב"מיזון פלאס" (ההכנות המקדימות, בשפת הקולינריה הצרפתית). בתקופות כאלה, שכל בני הבית נמצאים בבית ויש תחלופה גבוהה של בישולים, כמה זוגות ידיים פנויות יוכלו להקל עליכם את המאמץ עד מאד. אם הילד כבר שולט במלאכות שונות במטבח, תנו לו לעשות מה שהוא אוהב. אם הוא מביע רצון ללמוד מלאכה חדשה, חזקו את זה ולמדו אותו דבר מה שיעזור גם לכם, ברמה התפעולית. 

על ערב מאסטר שף חשבתם? כל דייר בבית אחראי על מנה אחת לשיפוט ביתי. אם הקטנים עוד לא ממש יודעים לבשל עיזרו להם ליצור יחד מנה פרי יצירתם באמצעות הידיים שלכם. גם אם שוקולד וטחינה נשמע כמו בחילה, תזרמו איתם, שאר יושבי הבית כבר יפגעו להם בניקוד. צרו לוח תוצאות והיפכו את ארוחת הערב לתכנית המאסטר שף הביתית שלכם. אפשר גם לייצר תחרות ארוכה יותר שתימתח על פני כמה ימים. ובלי פוליטיקות הא? תשפטו בהגינות. 

ספורט

זה הזמן להטמיע בקרב הילדים ערכים של שמירה על הבריאות וטיפוח הגוף. תוכלו לעשות את זה כפעילות קבוצתית של כל המשפחה, למשל לפני ארוחת הבוקר. תוכלו לעשות את זה כל אחד בזמן שלו. בחרו חדר שקט שיש בו טלויזיה והניחו שם מזרונים שיהיו מוכנים לכל דורש. 

כמעט כל מסך בבית כיום מאובזר באפשרות לצפות בתכנים מ YouTube. קבעו עם הילדים "פגישה" (הנה לכם עוד פעילות של שעתיים לפחות) שבה תשבו ביחד לגבש 'תכניות אימונים'. היוטיוב גדוש בשיעורים ווביים של כל סוגי הספורט, ובימי הקורונה, מאמנים ומדריכים רבים מעבירים שיעורים חינמיים דרך ה Zoom. חיפוש בפייסבוק יציף לכם כאלו. 

תחרות ומדידה יוצרות מוטיבציה ומסירות לפעילות

תחמו את הפעילות במדד תחרותי שיזרים בהם מוטיבציה "לנצח". זה יכול להיות תיחום בזמן, זה יכול להיות מדד דיוק של עבודה ("שהתבלינים בכל הצנצנות יהיו בדיוק באותה גובה") או כל מדד אחר שיניע את הילד ויאפשר לו לבדוק את ההתקדמות שלו.

העיקרון פשוט: בודדו את המטלות, האצילו לילדים סמכויות לבצע מטלות שמתאימות להם, ציירו להם עולם תוכן צבעוני שמח ומזמין סביב אותה מטלה, ו"שווקו" את המטלה כבונוס על התנהגות טובה (ילד שינקה את כל הבלגן מהפעילות הקודמת – יקבל את הזכות להעביר תבלינים שזה משימה מורכבת "של גדולים").

יצירה

אחד הדברים שמשותפים לאנשים בכל הגילאים, מינקות ועד זקנה, הוא החיבה לפעילויות יצירה.

לצייר, לצבוע, ליצור קולאז'ים דרך טכניקה של ליקוט, גזירה והדבקה ואפילו סתם שרבוט – בין אם יש כישרון לכך או לאו – הן כולן פעילויות בבחינת "ריפוי בעיסוק".

זה הזמן לשלוף מהבוידעם את כל ציוד היצירה בבית, שסוף סוף יזכה להצדיק את הקנייה שלו. זוכרים את טרנד חוברות הצביעות של המנדלות? הנה לכם פעילות ששוברת שיאי זמן. אגב, לא רק בקרב הילדים.

מבטיחים לכם שהם יהיו מסורים לפעילות על אחת כמה וכמה, אם תצטרפו אליהם ותתנו השראה. אתם יכולים ליצור תחנת יצירה זמנית לתקופה הנוכחית בסלון. הנחילו סדר קבוע ולמדו את הילדים איך אמורה להיראות התחנה בין פעילות לפעילות. הם כבר יבקרו בה מיוזמתם בהמשך.

הבית כמתחם פעילות

החפצים, החללים, הגינה\מרפסת, כל אלו ועוד הם פוטנציאל גלום של מתחמי פעילות אינסופיים שימלאו את הזמן ויפעילו את הילדים. כך למשל, חדר המשחקים יכול להפוך בן רגע לחדר בריחה. הטמינו מספר חפצים בחדר ובנו חדר בריחה משלכם ברוח המשפחה עם חידות הקשורות בכם ובחייכם. בשלב הבא תנו לכל ילד ליצור חדר בריחה עבור כולכם בכל יום. השעה ה-16:00 יכולה להיות שעת חדר הבריחה המשפחתית שלכם בחדרים ובחללים השונים בבית.

דוגמא נוספת היא ייצור מסלול מכשולים בבית: שורת כיסאות עם שמיכה יכולה להיות מנהרה, סולם שוכב יכול להיות מסלול קפיצות, מטאטא שוכב יכול להיפך לקורה צרה עליה חייבים ללכת בשיווי משקל. ערכו תחרות לילדים, מדדו זמן, עודדו אותם לשפר את התוצאות שלהם, עודדו אותם להכין מסלולי מכשולים משל עצמם וכמובן עודדו אותם לסדר את הכל בסוף.

הכל זה עניין של שיווק

הנה עוד דוגמה: כמעט כולנו דוחים מטלות מעצבנות כמו ניקוי צנצנות תבלינים או מיון המזווה.

אל "תמכרו" לילדים את הפעילות כמטלה, נהפוכו. הם לא צריכים לדעת שאתם דוחים את זה עוד מימי המנדט הבריטי. הלהיבו אותם! ספרו להם עובדות מעניינות לגבי תבלינים. קחו אותם לטיולים דמיוניים במחוזות של מוכרי זעפרן קשמיריים מסתוריים וסוחרי כמון מרוקאיים. הוליכו אותם בשווקים מכושפים רוויי סחורות מעניינות, לוליינים, מופעי קוברה וכי"ב. הלהיבו אותם כלפיי הצבעים היפים של התבלינים והריחות. ספרו להם על איכויות הריפוי של התבלינים השונים. תנו לילדים את ההרגשה כאילו הם אלכימאים מדופלמים מימי הביניים. אתם תתפלאו לגלות שהם יזכרו את התכנים עוד הרבה זמן קדימה. 

משהצלחתם לשבות אותם, הכינו להם פינת עבודה. פרסו עיתונים על הרצפה או סדין ישן שלא אכפת לכם ללכלך. ציידו אותם במשפך וכלים להעביר אליהם את התבלינים בזמן שהכלים הרגילים בשטיפה. פרקו את המשימה לשלבים ברורים, במיוחד אם הם קטנים יותר ועלולים לשכוח או להסתבך. 

התבלינים הם דוגמא אחת מני רבות של מטלות בהם אפשר לרתום את הבית כמו סידור ומיון המחסן, המזווה, מוצרים פגי תוקף מהמקרר והמגירות ועוד.  

לאפשר לילד להעמיק היכרות אתכם דרך תחומי עניין

זוכרים שאמרתם לעצמכם "יום אחד כשיהיה לי זמן, אני אשב עם הילד, אשמיע לו את התקליט הזה שכל כך השפיע עליי, ואספר לו סיפורים מנעוריי"? יופי, אז הזמן הזה הגיע! בתוך ים הפעילויות המשפחתיות הרועשות והקבוצתיות, מצאו לכם שעה שקטה, כשהבית רגוע וכל אחד עסוק בעיסוקיו וקחו את הילד ל"דייט אינטימי" איתכם. הכינו לעצמכם קפה ולילד שוקו (או מה שהוא אוהב) ושבו בחדר המאובזר במערכת סאונד. אם הילד נמשך באופן טבעי למוזיקה, הפעילות תסחף אותו גם מבלי שתצטרכו להתאמץ. אם זה לא העולם האינטואיטיבי שלו, גם כאן תוכלו לרתום אותו באמצעות סיפור. תנו לילדים שלכם להכיר אתכם. זו פעילות ה"בונדינג" הכי חשובה שתעשו בתקופה הזאת. את אותו "הטקס" תוכלו לעשות עם כל דבר בעל ערך עמוק עבורכם: ספר, תמונה, פסל.

אם מדובר בספר שהשפיע עליכם ואולי אפילו קראתם בגילאים שקרובים לגיל של הילד – אז בוודאי שכדאי להקריא לו או אפילו לקרוא ביחד, חלק אתם, חלק הוא; זה ישאיר אותו בהקשבה ובעניין, היות והוא יחכה בדריכות לתורו לקרוא. אם מדובר בתמונה, תוכלו לשלב גם טיול וירטואלי קטן למוזיאונים או גלריות ולהציג בפני הילדים אמנות קלאסית שהייתם רוצים שיכיר. 

גם כאן, העיקרון הוא פשוט מאד. פורמט אינטימי של אחד על אחד שבו אתם פותחים את הלב שלכם ואת הזיכרון, ומאפשרים לילד טיול בשבילים שעיצבו אתכם להיות מי שאתם. אם תבואו מתוך סבלנות וכוונה אמיתית להתקרב ולשתף, אנחנו מבטיחים לכם שהם יעריכו.

זמן אחד על אחד

כפי שהצענו בסעיף הקודם, זמן אחד על אחד יכול להיות משמעותי ומחבר מאוד. שימו לב שאתם מקדישים גם זמן לאינדיבידואל בבית ולא לכל המשפחה כמקשה אחת. גם היום, כמו בשאר הימים, כל ילד ופחדיו, רצונותיו, דאגותיו ואהבותיו. שימו לב שאף אחד לא נשאר מאחור. הקדישו זמן אחד על אחד עם כל אחד מהילדים. ישנם פעילויות מתאימות לשילוב עם שיחה כנה: פאזל, חוברת צביעה, האזנה למוזיקה ועוד. זהו בדיוק הזמן להשלים פערים ולהקדיש את תשומת לב יפה לכל ילד וילדה. 

 

עוד מהמגזין